سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش اصولی در آوردن صدای نی به شیوه لبی

آموزش اصولی در آوردن صدای نی به شیوه لبی

خب یکی دیگر از شیوه های نوازندگی نی به غیر از شیوه دندانی شیوه لبی است که در این بخش شما را با این روش آشنا خواهیم کرد.به یاد داشته باشید این روشها با یکدیگر بسیار متفاوت هستندو حتی صدای آنها نیز با هم متفاوت است.
1- صدای بم که خود دو نوع می باشد – بم قوی که دارای صدایی گیرا و دلنشین است و برای نواختن آن نیاز به نفس بیشتر است. دومین حالت صدای بم، بم نرم می باشد که صدایی ملایم و محزون دارد.
برای نواختن بم قوی نوازنده لازم است ساز را با زاوی? باز تری نسبت به بدن خود قرار دهد و در هنگام اجرای بم نرم زاویه ساز نسبت به بدن بسته تر شده و شدت دمیدن کمتر می باشد.

 

2- صدای اوج: در اصل یک اکتاو بالا تر از صدای بم بوده و در اصل می توان صدای اوج را ادام? منطقی صدای بم نرم در روند توالی اصوات در ساز نی دانست.
3- صدای غیث: صدای آن تیز تر و شفاف تر از اوج بوده و در اصل محدود? زیر صدای نی می باشد.
4- صدای پس غیث: صدای آن زیر تر از غیث بوده و در اصل زیر ترین محدود? صوتی نی می باشد.

روش لبی (روش به ظاهر سخت ولی کنترل و دمیدن هوا درون ساز نیاز به تمرین زیادی داره) دلیل تمرین زیاد اینه که شما باید بتونین جای قرار گیری و زاویه گرفتن ساز و همزمان فلوت کردن درون اون رو همواره حتی هنگام انگشت گذاری سریع حفظ کنین

یادگیری سریع و آسان نوازندگی نی: پکیج های آموزش نی مقدماتی تا پیشرفته

اما راه حل برای در آوردن صدای نی بصورت لبی (به قلم استادی دیگر)

اول اینکه نی باید زاویه تقریبا 45 درجه نسبت به وسط لب خودتون بگیرین یعنی لبه گرد نی روی نصف لب شما قرار بگیره درست جایی که لب به دو قسمت تقسیم میشه
دوم اینکه نی رو باید به لب خودتون فشار بدین تا بتونین تو همون زاویه نگه دارین
سوم اینکه برای شروع از نی سل کوک با داشتن سر ساز(فلزی یا پلاستیکی) استفاده کنین چون برای روش (لبی) بهتره
چهارم اینکه نی رو تا اندازه ای که بصورت اوج در روش دندانی می نوازید باید بالا بگیرین (یعنی از بدنتون دور بشه)
پنجم اینکه برای شروع یادگیری (اولین دمیدین) سوراخ نت سل رو ببندین یعنی تو مایه شور عرب ساز بزنین (این خیلی مهمه چون هم بهتون انگیزه میده هم راحت تر صداش در میاد)

مطلب کاربردی مرتبط: آموزش اصولی دمیدن یا صدادهی در ساز نی