سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نحوه کوک 3تار به صورت کاملا اصولی (راهنمای جامع)

نحوه کوک 3تار به صورت کاملا اصولی (راهنمای جامع)

در این پست سازی ها تمام روشهایی که میتوانید علاوه بر استاد خودتان ساز 3 تار خودتان را کوک نمایید به همراه فیلم های آموزشی و نرم افزارهای آموزشی به شما شرح خواهید داد.

پیش از شروع تمرینان می بایست سازتان را کوک نمایید. کوک کردن ساز از اهمیت سزایی برخوردار می باشد زیرا نواختن و  تمرین ساز بدون کوک درست نه تنها نتایج مناسبی را نخواهد داشت بلکه موجب از بین رفتن حساسیت گوش به عنوان اصلی ترین عامل مهم نوازندگی خواهد بود. در زیر به روش های کوک کردن ساز سه تار و تار ، مبنا و انواع کوک های متداول در میان نوازندگان تار و سه تار خواهیم پرداخت:

ساز سه تار دارای چهار سیم می باشد.که دو سیم اول آن مجزا و سیم های سوم و چهارم سه تار نیز معمولا بصورت مشترک و یکسان کوک می گردند.

در موسیقی ایرانی مبنای واحد و مشخصی برای کوک سازهایی چون تار و سه تار موجود نمی باشد و نوازندگان غالبا بر اساس سلیقه شخصی و حس و حال خود در لحظه ساز را با اندک تغییراتی کوک می نمایند. این امر در ابتدا کمی موجب سردرگمی هنرجویان و علاقه مندان می گردد اما در ادامه موجب تنوع در صدادهی و رنگ آمیزی صوتی ساز ها می گردد.

به عنوان مثال سیم اول سه تار که به سیم DO نیز مرسوم می باشد در ساز بسیاری از اساتید با تغییراتی در کوک بروی نت های متفاوتی چون Si ، La و … نیز کوک می گردد. دلیل این امر تنها سلیقه شخصی نوازنده و فیزیک صوتی ساز وی می باشد. ما نیز بر همین اساس و بر مبنای شیوه های متداول اقدام به تعیین نت هر سیم خواهیم نمود.

همانطور که گفته شد سیم اول را سیم Do  می نامند و منظور نت اول چرخه ی توالی نت ها (دو) می باشد.در سازهایی مانند سه تار می توانیم بسته به نوع ساز کمی این سیم را شل تر نموده و بروی نت هایی همچون Si و Si (بمل) و یا La , … نیز کوک نماییم. کوک پیشنهادی برای آْموزش ما برای سیم اول نت Si می باشد. جدای از بحث سلیقه ای با وجود ضخامت سیم های سه تار و عدم تسلط هنر جویان در کوک امکان پاره شدن سیم در نت های بالاتر همچون نت مبنا ( دو) نیز جود دارد و کوک کردن سیم اول بروی نت سی ازین امر نیز تا حدودی جلوگیری خواهد نمود.

حال به سراغ تیونر خواهیم رفت و پس از روشن نمودن آن، بروی سیم اول مضراب می زنیم علامت های نشان دهنده ی روی تیونر نشاندهنده نت های موسیقی می باشند. در ابتدا ممکن است این حروف برایتان نا آشنا باشد در جدول زیر حروف دستگاه تیونر و نت معادل آن را برای شناخت بهتر قرار خوهیم داد.

D E F G A B C
Re Mi ِّFa   Sol La SI DO

همانطور که اشاره شد سیم اول را بروی نت   Si  کوک می نماییم. یعنی پس از نواختن مضراب بروی سیم اول سه تار، طبق جدول فوق دستگاه مترونوم می بایست نت B را نشان دهد. درصورت چرخاندن بیش از حد گوشی ساز با سفت شدن بیش از حد آن، امکان پاره شدن آن بسیار می گردد. توصیه می گردد با وجود آشنایی نداشتن به نحوه کوک در ابتدا، پس از هربار چرخاندن گوشی به آرامی به سیم نواخته و با دستگاه نت مورد نظر را چک نمایید تا به نت مورد نظر برسید. همانطور که گفته شد سیم های سه تار معمولا بالارفتن کوک را تا حدود نت های DO , Re  تحمل می نمایند و سپس پاره خواهند شد.

پس از کوک نمودن سیم اول نوبت سیم دوم می رسد. سیم دوم نیز به نام سیم سل Sol شناخته می شود که به دلیل اینکه سیم اول نیم پرده پایین تر از نت دو یعنی بروی نت سی کوک گشته است، سیم دوم را نیز به جای سل نیم پرده پایین تر می آوریم. بدین ترتیب سیم دوم با توجه به علامت های مترونوم و بر طبق  جدول بالا بروی F (دیز)  کوک می گردد.

در دروس اولیه و مراحل ابتدایی نوازندگی دوسیم سوم و چهارم را که به سیم های بم نیز معروف می باشند یکسان و مانند سیم اول کوک می نماییم. یعنی طبق توضیحات فوق در صورتیکه سیم اول بروی نت سی و حرف B بروی مترونوم کوک گردیده است دو سیم سوم و چهارم را نیز طبق سیم اول بروی همان نت سی و با ترتیب توضیح داده شده کوک می نماییم.

این مطلب مهم را نیز بخوانید: آموزش نحوه صحیح نشستن و به دست گرفتن سه تار

 

دانلود نرم افزار کوک سه تار به وسیله موبایل:

* قبل از شروع به کوک نمودن ساز در صورت نداشتن تیونر می توانید برنامه Tuner gString را از لینک زیر دانلود نمایید

Tuner – gStrings v2.1.0 Full یک برنامه تیونر کروماتیک اندازه گیری درجه و شدت صدا می باشد.

امکانات نرم افزار Tuner – gStrings عبارتند از:
1? تیونینگ (میزان سازی) ارکستر (تغییر/تعریف دوباره تن فرکانس ها)
2? حالت(temperament)های مختلف (just، pythagorean، meantone، comma و غیره)
3? یک مقیاس غیر خطی محدوده متغیر
4? وضع کردن حساسیت میکروفون
5? pitch pipe
و بسیاری دیگر

نرم افزار کوک سه تار

نرم افزار کوک سه تار

Image result for ?آیکون دانلود?‎  دانلود نرم افزار Tuner gString برای کوک ساز 3تار و…

 

شیوه ی کوک کردن سه تار : سیم اول ( C ) سیم دوم ( G ) سیم سوم و چهارم ( C ) یا ( D )

نکات مورد توجه حین کوک کردن ساز:

* گوشی های سه تار وظیفه تنظیم کوک را درین ساز برعهده دارند. برای کوک نمودن ساز ابتدا سیم مورد نظر را دنبال نموده تا به گوشی همان سیم برسید.در بسیاری از موارد چرخاندن گوشی اشتباه موجب پاره شدن سیم ساز می گردد.

* با چرخاندن گوشی سه تار به سمت راست سیم سفت تر گشته و کوک بیشتر می گردد. برای کم نمودن کوک و رسیدن به نت های پایین تر گوشی را به سمت مخالف می چرخانیم.

* از چرخاندن یکباره سیم خودداری نمایید. در صورتیکه گوشی ها توان نگهداری کوک را نداشته باشند در اصطلاح می گوییم ساز کوک خالی می کند. برای رفع این مشکل به آرامی سیم را شل نموده و به آرامی بدون جداکردن سیم گوشی را تا نیمه از حفره مربوطه بیرون آورده و یکبار دیگر در جای خود قرار دهید. هنگام قرار دادن با اندکی فشار گوشی را در جای خود محکم نمایید.و سپس اقدام به کوک نمودن ساز فرمایید. در صورت تکرار مشکل فوق می بایست ساز توسط یک تعمیرکار سرویس گردد.

* برای افزایش کوک گوشی هارا در شعاع اندکی چرخانده و اینکار را با دقت و حوصله انجام دهید و پس از هربار چرخش و توقف دوثانیه ای به منظور ثابت گشتن سیم در محور حرکت خود اقدام به مضراب زدن و چک کردن کوک فرمایید.

 

واما کوک ساز سه تار با استفاده از تیونر

معمولا برای کوک کردن همیشه 1 اکتاو پایینترکوک میشه یعنی 1 پرده عقبتر برای کوک کردن سیم اول میخواهیم که نت دُ باشه که میشه  C
به شکل زیر دقت کنید:

 

1اکتاو پایینتر کوک میکنیم که میشه حرف B

سیم دوم سل G

سیم دوم هم طبق روال 1اکتاو پایینتر کوک میشه حرفF یا F#

و در آخر اضافه کنم وقتی ساز کوک بشه باعلامت سبزنشون داده میشه. پس باحوصله وصبراین کار رو انجام بدید. سیمهای ساز درجه بندیهای مختلفی داره، شما وقتی برای سازتون سیم تهیه میکنید معمولا 3 درجه داره: سیم شماره18 – شماره20 – و شماره 22

اگر بعضی دوستان درحین کوک کردن ساز زیاد سیم پاره میکنند، احتمالا سیمی تهیه کرده اند که بسیارنازک بوده. پس به دوستان نوآموز توصیه میشود سعی کنید حتی المقدور سیم شماره 22 تهیه کنید که خیلی بهتره

این مطلب مهم هم بخوانید: خلاصه ای از آموزش صفر تا صد سه تار