سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش تنبک برای نو آموزان

آموزش تنبک برای نو آموزان

امروز ساز کوبه ای و ایرانی تنبک را در چند بخش از مقدمه تا آموزش هایی برای نو آموزان این ساز محبوب را برای شما شرح میدهیم پس از شما میخواهیم مطالب را کامل بخوانید تا اطلاعاتی درباره این ساز به یاد بسپارید.

ضرب ، تمبک، دمبک یا دنبک از سازهای کوبه ای ایران است. بدنه? تنبک را در گذشته از جنس چوب، سفال و گاهی فلز هم می‌ساختند، ولی امروزه از جنس چوب می‌سازند.تنبک در چند دهه? اخیر پیشرفت چشم‌گیری کرده و به عنوان ساز تکنواز و مستقل مطرح شده است. این پیشرفت مدیون تلاش استاد فقید حسین تهرانی و اساتید دیگرمی باشد.

و اما به نقل از ویکی پدیای فارسی : تنبک (تمبک، دمبک، دندونک و ضَرب) یکی از سازهای کوبه‌ای ایرانی است. این ساز پوستی، از نظر سازشناسی جزء طبل‌های جام‌شکل محسوب می‌شود که از این خانواده می‌توان به سازهای مشابه مانند داربوکا در کشورهای عربی و ترکیه و همچنین زیربغلی در افغانستان اشاره کرد.

Image result for ?ساختمان تنبک?‎

ساختمان تنبک

بدنه? تنبک را در گذشته از جنس چوب، سفال و گاهی هم فلز می‌ساختند، لیکن امروزه از جنس چوب می‌سازند. تنبک از قسمت‌های زیر تشکیل شده است:

پوست
دهانه? بزرگ
تنه
پا
گلویی (نفیر)
دهانه? کوچک (کالیبر)

از حلقه در انگشت‌های وسطی دستان می‌توان با زدن روی پوست دهانه بزرگ چسبیده به تنه و شیارهای روی تنه با کشیدن حلقه‌ها اصوات و شیرین کاری‌های متنوع و جالبی اجرا کرد

پیشینه

قدمت تنبک با نام‌های پهلوی دمبلک به پیش از اسلام می‌رسد و بنابر نظر دکتر معین دمبک صورت دگرگون‌شده? همین نام است.
تنبک در چند دهه? اخیر پیشرفت چشم‌گیری کرده و به عنوان سازی تکنواز و مستقل مطرح شده است. این پیشرفت مرهون تلاش استادان این ساز است، که در این میان نقش استاد فقید حسین تهرانی به قدری اهمیت دارد که می‌توان از او به‌عنوان پدر تنبک نوازی نوین ایران یاد کرد.

 

آیا نواختن تنبک سخت است؟

هیچ سازی آسان یا سخت نیست و برای نواختن هر کدام بایستی روزانه تمرین کنید. خوب نواختن هر سازی به دو عامل زمان و تمرین نیاز دارد. سازهایی مانند پیانو یا سنتور از آنجا که از قبل کوک شده اند، در ابتدا صدایی بسیار دلنشین تر دارند. اما سازی مانند ویلن که هنرجو خود بایستی صدای مورد نظر را ایجاد کند کمی سخت تر بنظر می رسد.

 

برای آموزش تنبک چه متد هایی وجود دارد؟

بلی متدهای متفاوتی وجود دارد. متد آقای تهرانی، اقای افتتاح، آقای رجبی، آقای اسماعیلی، و آقای اخوان

 

میزان تمرین آموزش تنبک

پیشرفت در یادگیری موسیقی و کلیه رشته های هنری بتدریج و به آرامی انجام می شود و برای موفقیت و کسب مهارت، تمرین و ممارست لازم است. کودکان با توجه به اینکه زودتر خسته می شوند، بهتر است تمرینهای کوتاه مدت ترولی به دفعات بیشتر داشته باشند . پیشرفت هنرجویان در نواختن تنبک بستگی به میزان تمرین و استعداد آنها دارد و تمرین روزانه و مداوم معمولا کارایی بیشتری دارد.

 

حدود قیمت ساز تنبک

قیمت تنبک از حدود یکصد وپنجاه هزار تومان به بالا می باشد. برای تهیه ساز تنبک است با هماهنگی و راهنمایی معلم موسیقی خود اقدام فرمایید.برای خرید حتما با مربی خود مشورت کنید و نظر او را جویا شوید. سعی کنید از سازندگان ساز را تهیه کنید. خرید ساز از سازنده همیشه به صرفه تر و مطمئن تر است.

 

ویژگی های یک ساز خوب چیست؟

چوب ساز بایستی بدون گره و ترک باشد. بخصوص در مورد ساز تنبک، یک تکه بودن چوب بسیار مهم است. بعضی تنبک هایی که با چوب چند تکه ساخته می شوند در پوست اندازی مجدد دچار ترک می شوند.

ریشه نام

درباره? وجه تسمیه این ساز، هنوز یک رای نهایی حاصل نشده‌است. بهمن رجبی معتقداست که نام این ساز در اصل تنبک بوده و تبدیل آن به تمبک به دلیل قلب حرف «ن» ساکن به «م»، قبل از حرف «ب» است؛ مثل اتفاقی که در تلفظ واژه? «شنبه» می‌افتد. (تنبک و نگرشی به ریتم از زوایای مختلف نوشته بهمن رجبی) اما گروهی دیگر اعتقاد دارند که صورت «تنبک» منشاء منطقی نداشته و به همین دلیل به اشتباه در میان مردم رواج یافته است. اما در نوازندگی این ساز از تکنیک‌هایی به نام‌های «تُم»، «بک»، «پلنگ» و «ریز» استفاده می‌شود؛ بنابراین چندان بعید نیست اگر نامگذاری «تمبک» بر اساس همین اسامی صورت گرفته باشد. از دیدگاه زبان‌شناسان واژه Tambourine که در زبان‌های اروپایی برای تمبک به کار می‌رود از واژه? تنبور پهلوی وام گرفته شده‌است.

همه مطالب درباره آموزش تنبک

سن و سال مناسب آموزش تنبک

آموزش ساز تنبک در همه سنین امکان پذیر است. کودکان می توانند به یادگیری نواختن تنبک بپردازند ولی شروع کلاس اموزش تنبک بهتر است بعد از گذراندن دوره اموزش موسیقی ویژه کودکان (ارف) باشد . نوجوانان و بزرگسالان هم می توانند به یادگیری تنبک بپردازند .آموزش موسیقی در هیچ سنی دیر نیست و علاوه بر اینکه بعنوان تفریح محسوب می شود می تواند در تقویت حافظه و توانایی های ذهنی نقش داشته باشد.

آموختن موسیقی در هیچ سنی دیر نیست. بقول معروف ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است!

آیا کودکان نیز می توانند به فراگیری این ساز بپردازند؟بلی از آنجا که تنبک سایز کوچک برای کودکان هم هست از سنین کم هم می توانند به فراگیری تنبک بپرداند. بهترین سن برای شروع نوازندگی از دوران کودکی است. توجه داشته باشید در این سنین اگرچه فراگیری کودکان بسیار بالا است اما بدلیل زود خسته شدن کودکان از کارهایی که نیاز به تمرکز زیادی دارد، بهتر است برای پیشرفت بیشتر، زمان تمرینات آنان را کوتاه تر و به دفعات بیشتر تقسیم کرد.

نوازندگان شاخص (قدما و معاصر)

از قدما می‌توان از حاجی خان ضرب گیر ، عیسی آقا باشی، رضاقلی خان نوروزی، ابوالحسن صبا (معلمِ حسین تهرانی)، مسعود خان، شعبان قناری ،مهدی قیاسی، رضا روانبخش و عبدالله دوامی نام برد.

و از معاصرین:

حسین تهرانی
جهانگیر ملک
امیر ناصر افتتاح
داریوش رفیعی
امیر بیداریان نژاد
محمد اسماعیلی
ملوک ضرابی
جمشید محبی
مرتضی اعیان
ناصر فرهنگ فر
داریوش زرگری
بهمن رجبی
نوید افقه
همایون شجریان
پژمان حدادی

 

قبل یا همزمان با فراگیری تنبک چه درس های دیگری به من کمک می کند تا نواختن این ساز را بهتر بیاموزم؟
آموختن مبانی موسیقی (خصوصا وزن خوانی) به یادگیری شما کمک می کند. همینطور گوش دادن به آثار صوتی که شامل تکنوازی یا گروه نوازی دف و تنبک باشد و خواندن کتاب های مربوط به موسیقی نیز موثر است.

در اینجا بخوانید: تکنیک های تنبک نوازی

 چه مدت زمانی طول می کشد تا من بتوانم این ساز را در حد قابل قبولی بنوازم؟
دوره مقدماتی حدودا هفت ماه طول می کشد. البته این زمان بسته به زمان تمرین هر هنرجو متفاوت است.

 

 شیوه آموزش برای ساز چگونه است؟ آیا در طی دوره آموزشی ناگهان درس ها سخت می شود؟
شیوه آموزشی برای همه سازها به تدریج و از آسان به دشوار می باشد. در صورت تمرین مرتب روزانه و فراگیری کامل درس ها ، درس های جدید بسیار ساده خواهند بود.

نواختن هر سازی در ابتدا بسیار سخت است .از نو آموزان گرامی درخواست داریم پس از مطالعه مطالب آموزشی سازی ها سرسختانه تلاش نمایید تا این ساز شادی بخش تنبک را بیاموزید و اطرافیان خود را شاد کنید